NLLGG Landelijke Bijeenkomst 1 juni 2013

Datum: zaterdag 01 juni, 2013

Deze bijeenkomst gaan we hard tegen hard! Er wordt namelijk in samenwerking met het Nederlandse Linux Magazine een toernooi georganiseerd waarin geracet, gehakt en gemept gaat worden. De bedoeling is om met/tegen elkaar enkele computerspellen te gaan spelen. We zullen ook een track vullen met lezingen over Open Source games, waaronder natuurlijk de spellen die we gaan spelen.

Spellen (onder voorbehoud):

  • MegaGlest - een real time strategy spel waarbij je in één van de zes beschavingen een dorp en een leger bouwt en daarmee je competitie om zeep moet brengen.
  • SuperTuxKart - karten voor Linux met je favoriete mascottes. Wij regelen een centrale computer met meerdere schermen en een aantal Wiimotes.
  • Xonotic - knallen voor gevorderden, dit snelle toernooischietspel is de voortzetting van de Nexuiz First Person Shooter.

Als je wil spelen in een van de toernooien moet je je van tevoren aanmelden, zodat wij een idee kunnen krijgen met hoeveel mensen we rekening moeten houden. Vergeet dan niet om je laptop/computer mee te nemen. We raden je ook aan om van te voren alvast even te spelen.

Naast het gamen zullen we ook nog lezingen hebben niet-gerelateerd aan spellen. Uiteraard zullen we ook nog diverse communities in de meetingkamer hebben. Er is dus voor iedereen wat te doen!

Na afloop van deze bijeenkomst gaan we gezamenlijk een hapje en drankje bij café Jan Primus aan de Scorelstraat. De eerste twee rondjes wordt door de NLLGG betaald! ;-) Het café is ongeveer 20 minuten lopen vanaf de school en heeft genoeg (betaald) parkeergelegenheid. Na de borrel is het mogelijk om met overblijvers ergens een hapje te eten.

Schema

Tijd Lezing Zaal
1200 Alexander Swen
Vim workshop
Zaal 2
1200 Klaas van Gend
Gamestoernooien
Algemene zaal
1200 Titus Tscharntke
MegaGlest
Zaal 1
1245 Merlijn Hofstra
Xonotic
Zaal 1
1400 Derk Klomp
Commerciële games op Linux
Zaal 1
1445 Hans de Goede
Open Source games
Zaal 1
1500 Ger Apeldoorn
Technische demonstratie Puppet
Zaal 2

Lezingen

Onderwerp: Vim workshop

Spreker:

Alexander Swen

Biografie:

Alexander werkt ~15 jaar in de IT. Ooit begonnen op helpdesks en een tijdje windows/citrix beheer gedaan. Sinds de overstap naar Linux heeft hij plezier in zijn werk. Sinds begin 2011 werkt hij bij Nedap in Groenlo.
Hij is getrouwd, heeft 3 jonge kinderen en woont sinds kort in Lochem (voorheen Haarlem).
Sinds hij Linux gebruikt is VIM een belangrijk stuk gereedschap en sindsdien krijgt hij er steeds meer handigheid in, maar gelukkig is VIM zó veelzijdig dat er nog voldoende te leren blijft.

Samenvatting sessie:

De workshop is bedoeld voor mensen met geen of weinig ervaring met VIM, maar misschien zelfs wel interessant voor mensen met enige ervaring. Alexander zal vertellen over de verschillende modes (command/insert/visual), commands (modifier/move) en vimrc. Het doel is de begrijpelijke koudwatervrees voor de enorme berg commando's in VIM weg te nemen door uit te leggen hoe VIM eigenlijk werkt; dan worden alle mogelijkheden ineens heel wat minder onlogisch en ga je structuur zien in de ogenschijnlijk willekeurige brei aan opties.

Deelnemers moeten laptop met VIM geïnstalleerd meenemen en vooraf een clone maken van https://github.com/nedap/vim-workshop. Doe dat alsjeblieft, het is zonde om het eerste half uur van de training te verspillen aan geneuzel met VIM installeren, internetverbinding krijgen en git repo clonen (maar doe het wel weer zo kort mogelijk tevoren, de repo is nog niet helemaal af). Je kunt natuurlijk ook alleen het verhaal aanhoren en later elders oefenen.

Voor mensen die niet met Git overweg weten te gaan, je kan de repo ook downloaden als zip: https://github.com/nedap/vim-workshop/archive/master.zip

Deze workshop duurt twee uur, met de lunchpauze er tussen.

Onderwerp: Gamestoernooien

Spreker:

Klaas van Gend

Biografie:

Samenvatting sessie:

De toernooien zullen op tijd starten en waarschijnlijk de hele middag doorlopen. Hoe het schema precies er uit gaat zien, zal op de bijeenkomst duidelijk gemaakt worden.

Onder voorbehoud:
Toernooi MegaGlest start om 13:00 uur.
Toernooi xonotic start om 14:00 uur.
Toernooi SuperTuxKart is gedurende de hele dag.

Onderwerp: MegaGlest

Spreker:

Titus Tscharntke

Biografie:

Titus Tscharntke is a 45 year old software engineer from northern Germany. He is married and has 3 children. Currently he works as a software engineer mainly using Java/Jboss/databases at work. When he was young ( 16-20 years old ) he made several computer games just for himself on computers like zx81, commodore and amiga, just to play them. Then university and life distracted him from making games. But in 2006 he discovered the open source game Glest and thats where things began...

Samenvatting sessie:

(remote talk, talk in English)
- Titus will tell a bit about himself and how he found his way to Glest/MegaGlest. He will tell a bit about the history of Glest, why he forked it and started MegaGlest and what's his motivation to work on it.

- He will speak about the development team and their approach to make MegaGlest even better. He will talk about some problems they had in the past and he will also show some features and improvements they made with MegaGlest compared to the original Glest.

- As a member of the development team, Titus is of course very aware of the plans of the next version and he will disclose a few new features.

- For those who maybe get interested, Titus will show how easy it is to "mod" MegaGlest - it's child's play to make new maps, tilesets and new factions and you can even turn MegaGlest into your own custom game.

- And very useful for players: Titus will of course also dive into how to play the game and give some important hints and tips - useful for all the contestants in the tournament that starts immediately afterwards.

Onderwerp: Xonotic

Spreker:

Merlijn Hofstra

Biografie:

Nadat ik rond het jaar 2000 volledig over was gestapt op Unix was het toch een groot gemis dat er geen grafische goeie games beschikbaar waren. Enkele jaren later kwam ik het Nexuiz project tegen en was ik meteen verkocht, de ouderwetse actie die ik uit games als Quake en Unreal Tournament haalde was nu eindelijk goed speelbaar op het geliefde Linux.

Het duurde niet lang voordat ik als developer mee ging helpen met de ontwikkeling van het project, en sinds de fork naar Xonotic in 2010 ben ik ook verkozen tot een van de members in het Core Team. Daarbij ligt voor mij de nadruk bij de netwerk code, game logica, muziek en juridische aangelegenheden.

In het dagelijks leven werk ik als System Engineer en draag ik bij aan een grote hoeveelheid open source projecten, en in het verleden ben ik onder andere developer geweest bij projecten als Gentoo en Tor.

Samenvatting sessie:

Xonotic staat op de rand van de langverwachte 0.7 release. Deze nieuwe release brengt veel vernieuwingen in deze "First Person Shooter" game.

Merlijn gaat in op de geschiedenis van Xonotic (via Quake en Nexuiz), wie het speelt en wat het spel uniek maakt.

Xonotic is ook een van de spellen in ons tournooi, dus je kunt het spel ook live bewonderen terwijl de deelnemers elkaar proberen te 'fraggen'.

Onderwerp: Commerciële games op Linux

Spreker:

Derk Klomp

Biografie:

Someone gave him a boxed version of RedHat at the age of 14. He was hooked on the open-source platform ever since. He has been involved in many (game)projects as graphic artist and level/world design, like: Quake3, UnrealTournament, GCT-Game, Ancient Heroes, aMSN and others. Currently he works in school community, where they use LTSP/KVM to bring Ubuntu to the student.

Samenvatting sessie:

- Graag wil ik inhaken op de ontwikkelingen, zoals bijv. steam. Wat ik minstens zo belangrijk acht voor de adoptie van linux en game ontwikkelaars; crowdfunding (kickstarter/indiegogo etc.) En distributie platforms die er zijn, zoals steam/desura. Gevolg daarvan is bloei van gameshops die de indie-game ontwikkelaar helpen bij distributie en verkoop.

- Ander punt; de prestatie/benchmarks tussen linux en windows van games. Als de 'die-hard-gamer' een meerwaarde vind via linux (beter fps), kan dat bijdragen aan de overstap van gamers > linux. En daarmee gaan uiteraard de ontwikklaars mee. etc. etc.

- Crowdfunding, indie-ontwikkelaars, linux ligt open qua mogelijkheden. Vele type games zijn niet of beperkt beschikbaar. Daardoor ligt er een grote potentiele markt voor de kleine ontwikkelaar.

Onderwerp: Open Source games

Spreker:

Hans de Goede

Biografie:

Hans has been a Linux developer since 1996, working on a wide variety of projects, including maintaining 200 packages in Fedora, various hwmon kernel drivers, rewriting and merging many out of tree webcam drivers into the mainline kernel, libv4l a userspace library to transparently handle the decompression of many proprietary webcam video formats in userspace.
Since 2008 Hans works for Red Hat, besides continuing all the FOSS work he did before, at Red Hat he has worked on anaconda the Fedora / Red Hat installer, parted (the partition tool) and currently works on Spice and usb-redirection under qemu.

Samenvatting sessie:

Hans zal de huidige stand van zaken op het gebied van Open Source Gaming bespreken. Als packager voor Fedora heeft hij veel ervaring opgedaan met open source games en de kwaliteit van deze games.

Onderwerp: Technische demonstratie Puppet

Spreker:

Ger Apeldoorn

Biografie:

Ger Apeldoorn is een Freelance Puppet consultant/trainer die zich heeft gespecialiseerd in Puppet omdat de combinatie van marktpotentieel en fun niet was te versmaden. Ger neemt kortlopende Puppet consultancy opdrachten aan en geeft Puppet Fundamentals en Advanced Puppet trainingen voor NL. Daarnaast heeft Ger een boekje geschreven voor IT’ers die willen gaan freelancen en is mede-eigenaar van AutiPlan, een web-applicatie om snel en eenvoudig dagplanningen met pictogrammen te maken voor mensen met Autisme. Ger en zijn CV kun je vinden op: http://www.puppetspecialist.nl

Samenvatting sessie:

Ik heb een grondige hekel aan repeterend werk. Het is saai, foutgevoelig, saai en het zorgt ervoor dat je niet aan andere belangrijke (en leukere!) taken toekomt. Bash scripts lijken soms een oplossing te bieden, maar schieten meestal jammerlijk tekort. De beheerder blijft achter met een hele berg servers, ieder met zijn specifieke eigenaardigheden en valkuilen.

Met een tool als Puppet kun je je bezighouden met het definiëren van je servers, in plaats van met de irritante details en het blussen van brandjes. Ook het management begrijpt termen als een hogere uptime, snel opschalen en kostenreductie. Hierdoor is het makkelijk draagvlak te creërenbinnen je organisatie.
In deze presentatie laat ik enkele dingen zien die je met Puppet kunt doen. Dit is een praktische demonstratie, met name gericht op techneuten.